המרכז לאוטיזם אסף הרופא

מרפאת אבחון לספקטרום האוטיזם

המרכז לאוטיזם באסף הרופא (המרכז הרפואי שמיר) בהנהלת פרופ' דיצה צחור, מהווה שיתוף פעולה בין בית החולים לבין אלו"ט שהינה האגודה הלאומית לילדים אוטיסטים.

המרכז הוקם במטרה לספק שירותי אבחון, טיפול ומחקר בתחום האוטיזם עבור מתמודדים בכל קשת הגילאים, משפחותיהם ואנשי מקצוע העוסקים בתחום.

כל השירותים המוצעים במרכז ניתנים על מנת לקדם ילדים ובוגרים המצויים ברצף האוטיזם, על מנת לשפר את איכות חיים, במטרה להעניק להוריהם ולמשפחותיהם תמיכה וכלים ישימים ומועילים.

השירותים הניתנים על ידי המרכז
השירותים מחולקים למספר קטגוריות, כאשר הקטגוריה הראשונה היא שירותי אבחון ומעקב. במסגרת שירותים אלו, המרכז מספק בין היתר, הערכה מוקדמת לתינוקות במקרים בהם עולה חשד לקשיים תקשורתיים או חברתיים.

אבחון מקיף לילדים עם סימנים המעלים חשד לקיומן של לקויות ברצף האוטיסטי – האבחון מתבסס על 4 מפגשים, במפגש הראשון ההורים עוברים שאלון מקיף, בפגישה ה-2 עושים שימוש במבחנים אשר ייעודם לבצע הערכה בצורה קוגניטיבית והתפתחותית.

בפגישה ה-3 תתבצע תצפית על הילד ועל תפקודו התקשורתי והחברתי, זאת תוך שימוש בכלי אבחון ייעודי. בפגישה ה-4 מתבצע למעשה סיכום של ממצאי האבחון, ההמלצות הרפואיות וכיוצא בזה. שירותי האבחון אף כוללים מתן ייעוץ וחוות דעת במקרים אשר נחשבים מורכבים יותר ומעקבים אחרי ההתקדמות של הילדים לאחר שלב האבחון.

הקטגוריה השנייה באה לידי ביטוי בשירותי הטיפול המוצעים על ידי המרכז, שירותים אלו כוללים בין היתר: מתן ייעוץ נוירולוגי, המתבסס על הערכה ומעקב רפואי. ייעוץ והדרכה הניתן להורים לילדים אוטיסטים או לצוותים טיפוליים של אותו הילד.

הקטגוריה השלישית היא הדרכה ופיקוח על מרכזי טיפול בילדים בגיל הרך עם אוטיזם והטמעת גישות טיפול חדשניות באותם המרכזים.

הקטגוריה השלישית, היא העיסוק של המרכז בפיתוח של תוכניות התערבות טיפוליות עבור בוגרים על אוטיזם. לשם כך הוקם צוות מקצועי הכולל פסיכולוגית שיקומית, מטפלים פרא רפואיים וצוות רב מקצועי.

הקטגוריה הרביעית עוסקת בחקר האוטיזם ובין היתר: ביצוע מחקרים ופרסומים בכתבי עת, מתן תכנון וייעוץ לכנסים ייעודיים ועוד..

צוות המרכז לאוטיזם
צוות המרכז לאוטיזם מורכב מאנשי מקצוע מנוסים בתחומם ובין היתר: פרופ דיצה צחור – מנהלת המרכז, מטעם אלו"ט, מכהנת בתפקיד משנת 2005.

ד"ר אורית סטולר הינה מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד. ד"ר מרינה ברזילי הינה מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד. ד"ר רויטל בן חיים מומחית בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד.
פרופ אסתר בן יצחק קלינאית תקשורת. מיקה מלמד פסיכולוגית שיקומית מומחית. תום שי פסיכולוג בהתמחות קלינית. אליאן קמלוט פסיכולוגית חינוכית מומחית. ד"ר אריאלה עילם פסיכולוגית שיקומית מומחית ונוירופסיכולוגית ואנשי מקצוע נוספים.