סימנים מוקדמים לאוטיזם

ישנם מקרים בהם סימנים לאוטיזם מתגלים כבר בגילאי הינקות. קיימת חשיבות גבוהה להיות מודעים לסימנים אלו מכיוון שע"פ מחקרים אשר בוצעו בנושא, ככל שהאבחון יתבצע בגילאים צעירים יותר, כך ניתן יהיה לשפר את היכולות התפקודיות של הילד בצורה טובה יותר.

 

ככלל, סימנים אשר יכולים להצביע על אוטיזם, מופיעים כבר בשנה הראשונה והשנייה לחייו של התינוק, אך במקרים רבים, הם יבואו לידי ביטוי במלואם רק בשלבים מאוחרים יותר – השלבים בהם ע"פ הגיל, הילד כבר יהיה אמור ליצור אינטראקציות חברתיות.

הסימנים המחשידים

ישנם שלושה סימנים עיקריים אשר יכולים להחשיד לגבי אוטיזם בגילאים רכים – עד שנתיים. הסימנים הם:

  • התפתחות השפה – יש לעקוב אחרי התפתחות השפה של התינוק, אם בין גילאי שנה לשנתיים התינוק עדיין לא מדבר או אומר מילים בודדות בלבד ולא מפתח את אוצר המילים שלו, זה לא בהכרח אומר שמדובר באוטיזם, אבל חשוב לגשת ולברר את הנושא.

 

  • תקשורת שאיננה מילולית – כבר בגילאים רכים, זמן קצר אחרי הלידה, התינוק אמור להתחיל וליצור קשר עין או לנסות לחקות הבעות פנים. בגילאים אלו התינוק אמור לפתח שפת גוף באמצעותה הוא יביע את מה שהוא מרגיש ועד גיל שנה הוא גם אמור להגיב לשמו. אם דבר זה לא קורה, חשוב מאוד לפנות ולברר את הנושא.

 

  • התפתחות מוטורית – כדאי לשים לב עם התינוק מבצע את הפעולות המוטוריות בהתאם לגיל שלו – אם יש לו עיכוב התפתחותי חריג בביצוע הפעולות המוטוריות, חשוב לבדוק את הנושא.

 

סימנים נוספים אשר יכולים להחשיד: התינוק לא מחייך כאשר מחייכים אליו, אינו מגיב לשמו, לא יוצר קשר עין רציף, אינו בוכה בכדי לקבל תשומת לב, אינו מגיב למגע.

סימנים מוקדמים לפי גילאים

ישנם מספר סימנים מוקדמים אשר יכולים להעיד על אוטיזם, אותם ניתן להתאים לגיל התינוק ובין היתר:

  • גיל תשעה חודשים – התינוק לא מגיב לצלילים לחיוכים או להבעות פנים.

 

  • גיל שנה – התינוק עדיין לא מגיב לשמו, אינו מחוא כפיים, אינו מגיב למגע.

 

  • גיל שנה וחצי – התינוק עדיין לא אומר מילים ראשוניות כמו אבא, אור או אמא.

 

  • גיל שנתיים – התינוק עדיין לא יודע לצרף אפילו 2 מילים לכדי משפט הגיוני.

 

ההמלצה עבור הורים אשר הבחינו בסימנים אלו, תהיה לפנות לאבחון נוירו – התפתחותי – אבחון אשר כולל סקירה של תולדות המשפחה, חשיפה לגורמי סיכון, בדיקה נוירולוגית, בדיקה פיזית ובדיקה התפתחותית – ברוב המקרים, הבדיקות נעשות על ידי מספר אנשי מקצוע.

 

חשוב לציין, שיש לא מעט מקרים בהם סימנים אלו יעידו על תופעה אחרת כמו בעיית ראייה או שמיעה או לקות התפתחותית אחרת ולא בהכרח יצביעו על אוטיזם.